Baromfitechnológia Állathigiénia Kártevőirtás Hírek
Rólunk
HATAGRO Munkatársak Kapcsolat English version
  • 2021 Jún. 21
    09:24

    Az állattartó telepek fejlesztésével kapcsolatban, az utóbbi pár év nagy lehetőségei közül ki kell emelni a kiírt, vagy kiírásra kerülő fejlesztési pályázatokat. A tavalyi év során már sokan igényeltek fejlesztésre forrásokat.

    A további lehetőségeket, igényeket látva, további gazdák tervezik a támogatások igénybevételét. Ezzel kapcsolatban aktuális beszélnünk arról, hogy hogyan érdemes az elnyert fejlesztési forrást felhasználnunk.
    Milyen szempontok alapján válasszunk technológiát, mi alapján döntsük el, hogy hogyan legyen a kiválasztott technológia beszerelve, és a beszerelés után milyen segítség állhat rendelkezésünkre a technológia üzemeltetésével kapcsolatban.

     

    Ezekben a kérdésekben próbálok meg olyan dolgokat elemezni, amiknek segítségével, néhány beruházást tervező gazdánál egy új megközelítést sikerül megmutatnom. 
     
    Eddigi pályám alatt volt alkalmam több baromfitartással foglalkozó cégnél tapasztalatot szerezni. Foglalkoztam kacsa szülőpár előneveléssel és tartással, egy rövid ideig kacsa hízlalásba is sikerült belekóstolnom. Szereztem tapasztalatot tojótyúk szülőpár és végtermék neveléssel, illetve termeléssel kapcsolatban is. Az utóbbi majdnem egy évben pedig, baromfitartás technológiák értékesítésével, telepítésével és szervizelésével foglalkozó cégnél dolgozom. Ebből adódóan láttam mind a termelő, mind pedig a technológus oldalt is. Egy termelő tagadhatatlanul másként látja a technológiával kapcsolatos tervezési és üzemeltetési kérdéseket, mint az, aki napi szintet a technológiák tervezésével és beüzemelésével foglalkozik.
     

    Számomra érdekes volt belülről látni, hogy milyen döntési folyamatok útján jutunk el egy ajánlat összeállításán át, a technológia telepítésén keresztül a beüzemelésig. Ezekkel a döntésekkel, folyamatokkal a termelésben lévő „átlag” szakember nem, vagy csak pályafutása alatt esetleg pár alkalommal, korlátozott mértékben találkozik. Az utóbbi egy évben megismerve azt, hogy egy adott baromfifaj igényeit mennyi féle technológiai megoldással lehet kielégíteni, segített azt megértenem, hogy milyen nagy ismeretanyaggal kell rendelkezni egy technológus cégnél. Úgy, hogy látom azokat a lehetőségeket, amik közül lehet választani, termelési múlttal a hátam mögött el kell ismernem, hogy a termelők nincsenek könnyű helyzetben a megfelelő technológiai megoldás választásakor. Amennyire emlékszem, az iskolában tanultak pályakezdőként messze nem adtak megfelelő tudást arra, hogy bármilyen fejlesztéssel kapcsolatos megoldásról döntést hozzak. Ebből kifolyólag sokszor nem is mindig értettem, hogy mit miért úgy csináltak a technológusok, ahogy.

     

     HOVÁ SZERETNÉK ELJUTNI? 

     

     

    Egy beruházás tervezése előtt az egyik legfontosabb feladat mindenki számára, az elérendő cél pontos meghatározása.

     

    ► Hol vagyok most, és hová szeretnék eljutni innen?

    ► Miért fontos számomra ez a beruházás?

    ► Rendelkezem a szükséges tudással, tapasztalattal, megfelelő kollégákkal, akik egy modernebb technológia üzemeltetéséhez elengedhetetlenek?

    ► Lesz - e az általam megtermelt árura megfelelő kereslet?

    ► Ha fejlesztésre költöm a rendelkezésemre álló forrásokat, akkor az előállított többlet mennyiség, vagy magasabb minőség milyen áron adható el?

    ► Milyen megtérülési idővel számolhatok?

     

    És még lehetne sorolni azokat a kérdéseket, amik egy nagy beruházási döntés előtt megválaszolandók.

     

     MILYEN ESZKÖZÖKKEL SZERETNÉM ELÉRNI A CÉLJAIMAT? 

     

     

    Ebben a szakaszban fontos eldöntenem, hogy a célok eléréséhez, milyen technológiát érdemes választanom. Az általam tartott baromfi ki tudja-e termelni a kiválasztott technológia árát? A kiválasztott technológia esetében, milyen megtérülési idővel számolhatok?

     

    Példaként hoznék fel egy hőcserélő beépítését. Ha csak a hőcserélő egység árát nézzük, akkor láthatjuk, hogy a típustól és kapacitástól függően akár tízmillió forintos nagyságrendű is lehet az eszközár és a beépítés nem elhanyagolható költsége, ami igen megterheli a beruházásunk költségvetését. Viszont ha figyelembe vesszük, hogy a fosszilis tüzelőanyag árak merre változnak, és milyen hideg, és hosszú telekkel kell számolnunk, akkor láthatjuk, hogy olyan baromfitartásnál, ahol magas a madarak hőigénye, 4-6 év alatt megtérülhet a drágább beruházásunk ára. Onnantól pedig egyértelműen hasznunk lesz abból, hogy a drágábbnak látszó technológiát választottuk. Ebből kiindulva egy olyan ólba, ahol folyamatosan madarakat nevelünk elő, érdemes komolyan elgondolkoznunk egy hőcserélő telepítésén.

     

    Itt fontosnak tartom megjegyezni, hogy még ha első ránézésre drágának is tűnik egy technológiai elem, akkor is érdemes utánaszámolni, hogy megérné - e beépíteni azt. Lehet ez például egy olyan fejlett vezérlőrendszer, ami a jövőben lehetőséget adhat számunkra, hogy akár távoli eléréssel bekapcsoljunk egy ventilátort. Szerintem abban egyetérthetünk, hogy egy beruházás alkalmával akkor a legolcsóbb beépítenünk egy új technológiai egységet, amikor a többi technológiai elemmel együtt tudjuk azt megtenni. Ha később kell megint felvonulnunk egy új rendszer beépítéséhez, az mindig többletköltségekkel jár.

     

     KITŐL KÉRJEK SEGÍTSÉGET A TERVEZÉSI FÁZISBAN? 

     

    „Majd ÉN mindent kitalálok egyedül!” avagy, biztosan mindentudónak kell lennünk?
     
    Egy megfelelően átgondolt terv / ajánlat elkészítéséhez több helyről is érdemes véleményeket kérni. Mindig érdemes végiggondolni, hogy ki fog valamilyen szinten kapcsolatba kerülni azzal az óllal, amit építeni akarunk. Ha több helyről kérek tanácsokat, akkor megadom magamnak az esélyt arra, hogy több nézőpontból láthassam a tervezett beruházásomat. Ezt mérlegelve, a tervezéskor érdemes kikérnünk a tanácsát többek között a takarmányos cégnek, állatorvosnak, technológus cégnek, épületet építő cégnek. Hasznos lehet ezeket a feleket összehozni, hogy együtt is tudjanak gondolkodni a tervezett ólamról. Továbbá lényeges szempont az is, hogy az új ólamban kik fognak dolgozni, és ők mit gondolnak a tervezett beruházásról. Mindenképpen érdemes a napi telepi munkában résztvevőket is megkérdezni arról, hogy az elkészült ólban, a beszerelt technológiával szerintük mennyire lesz könnyű a munkavégzésük. Egy ágazatvezető értelemszerűen másként néz egy etetőre, mint az, aki azt az etetőt napi szinten kezelni fogja. Ha azt akarom, hogy az embereim minőségi munkát végezzenek, akkor meg kell teremtenem azokat a körülményeket, amiben komfortosan, felesleges körök megtétele nélkül tudnak dolgozni. Volt alkalmam több külföldi telepre is ellátogatni az elmúlt pár évben. Tőlünk nyugatabbra más a tulajdonosi szerkezet, ezért több helyen látni, hogy a tulajdonos egyben a gondozó is a telepén. Ennél fogva ezeken a telepeken sok olyan megoldást lehetett látni, ami azt mutatta, hogy az építtető egyben a technológia használója. 
     
    Ennek a kérdésnek lezárásaként, tegyünk fel egy kérdést magunknak:
     
    Akkor is így építeném az ólamat, ha nekem kellene benne dolgoznom?
     

     MT IS SZERETNÉK BEÉPÍTENI AZ ÓLAMBA ? 

     

     

    Biztos vagyok benne, hogy a technológus kollégák már találkoztak a következő párbeszéddel.
     
    - Jó napot kívánok! Szeretnék ajánlatot kérni egy húszezres kapacitású brojler ól tartástechnológiájára.
    - Rendben, milyen technológiára gondolt?
    - Önök tudják, mi kell az ólba! Én csak egy átlag brojler ólat szeretnék építeni.
     
    Egy beruházás nagyon fontos fázisa az ajánlati fázis. Ez nagymértékben meghatározza azt, hogy az épített ól hogyan, milyen eredménnyel fog működni a jövőben. Itt a termelőnek és a technológusnak is nagy a felelőssége abban, hogy egy jó ajánlat készüljön el. Ebben a fázisban derül ki, hogy amit a termelő megálmodott, az milyen formában, milyen technológiai megoldásokkal és mennyiért valósítható meg. Mint termelő, ha jó ajánlatot szeretnék kapni egy cégtől, akkor elengedhetetlen, hogy megfelelően átgondolt elvárásokkal keressem meg a technológus céget. Itt élhetnék egy olyan példával, hogy amikor autóvásárlás előtt állunk, akkor azt is jellemzően előre átgondoltan tesszük meg, nem pedig a szalonban kezdünk gondolkodni arról, hogy kombit, vagy pick-up-ot szeretnénk. Éppen ezért szeretném kihangsúlyozni azt, hogy mindenki szánjon megfelelő időt a tervei átgondolására. Ha azt várom el, hogy egy hét alatt legyen meg egy ajánlat úgy, hogy még én sem tisztáztam magamban, hogy mit szeretnék, akkor ott törvényszerűen lesznek olyan dolgok, amik a jövőben esetleges problémát okozhatnak az üzemeltetés során. 
     
    Tapasztalatból tudom, hogy még egy kisebb, egyszerűbb ólra készülő ajánlattal is mennyi munka van, és milyen sok kérdés merül fel az ajánlati fázisban. Sajnos nem tudunk mindig egy sablont használni az ólak tervezésénél, mivel ahány termelőtől érkezik megkeresés, annyi féle elvárással találkozunk. 
     
    Az ajánlati fázis az az időszak, amikor a termelők először találkoznak a valósággal. Itt szembesül mindenki azzal, hogy amiről eddig álmodott, az hogyan valósulhat meg. Jellemzően azoknál a termelőknél, akik megfelelő időt rászánva, átgondolt tervekkel kérnek ajánlatot, sokkal kisebb a csalódás esélye. Ha valaki egy hirtelen ötlettől vezérelve, „most lehet rá pénzt kapni, most csináljuk gyorsan meg” attitűddel keres meg egy technológiát forgalmazó céget, ott nagyobb az esélye annak, hogy valamilyen mértékű csalódás lehet a történt vége. Itt mindenképpen fontosnak tartom leírni, hogy amikor közeledik egy pályázati időszak, a technológus cégekhez rengeteg megkeresés fut be. Ha szeretne valaki pályázni, akkor - a fentebb, a tervezés fontosságával foglalkozó részben is részletezett szempontok miatt is - érdemes úgy megkeresni egy céget, hogy már átgondolt tervekkel kezdődjön a tárgyalás. Ezekben a pár hetes beadási időszakokban sajnos nem mindig van meg az idő és a kapacitás arra, hogy a mindenki számára a legmegfelelőbb ajánlat szülessen meg. Napjainkban a technológiát forgalmazó cégeknél is megvan az a szoftveres háttér, aminek a segítségével egy ajánlatadás, és az ajánlatban szereplő rendszerek rendelése is nagymértékben automatizálva van. Ezeken a rendszereken keresztül is közvetlen kapcsolatban vagyunk a gyártó szakembereivel. Sok partnerünknek már személyes tapasztalata is lehet azzal kapcsolatban, hogy hogyan történik egy technológiai ajánlat összeállítása. Ennek ellenére elég kellemetlen az, amikor lett volna jobb/modernebb technológiai megoldás, de mivel nem volt idő a terveket pontosítani, ezért egy egyszerűbb rendszert kellett beszerelni. Nem is beszélve arról, hogy nagyobb a valószínűsége annak, hogy az információk elvesznek, mivel a nagy rohanásban bizonyos ajánlások, vagy igények nem kerülnek bele az ajánlatba, amik a későbbiek során vitához, és ennek következtében elégedetlenséghez vezet. Az ilyen dolgokból eredő kellemetlenségek általában az üzemeltetés során szoktak visszaütni.
     

     A SOK AJÁNLAT KÖZÜL MELYIKET VÁLASSZAM? 

     

     

    „Az alacsony minőség keserűsége hosszan megmarad azután, hogy az alacsony ár édessége elfelejtődik. „

    Benjamin Franklin

     

    Az árnak tagadhatatlanul mindig nagy jelentősége lesz a döntéseink meghozatalakor. De nem szabad kizárólag csak egy adott dolog árát néznünk. A fenti idézet jól összefoglalja azt, hogy pár évvel a beruházás után hogyan érezhet egy olyan termelő, aki kizárólag az ár alapján hozott beruházási döntést.

     

    Az ár mellett még fontos más szempontokat is figyelembe vennünk. A teljesség igénye nélkül ilyen például: Technológia tartóssága, a technológiát gyártó/forgalmazó cég tapasztalata, a technológus cég szervízhálózata, az alkatrészellátás gyorsasága, valamint, hogy milyen segítséget kaphatok az üzemeltetés során stb. …

     

    Ezekből a felsorolt szempontokból látható, hogy mennyire összetett kérdés egy ilyen döntés meghozatala. Itt nyer értelmet az a ráfordított idő, amit a tervezés és az ajánlatkérés fázisába fektettünk be. Hiszen itt nem csak a jelenünket döntjük el, hanem hosszú évekre kijelöljük azt az utat, amin menni fogunk céljaink felé.

     

     MEGVAN A TECHNOLÓGIA. DE KI SZERELJE? 

     

    Eddigi pályám alatt volt szerencsém több beruházást is testközelből látni. Természetesen volt közöttük példaértékűen szervezett, és a kevésbé jól összerakott kategóriába tartozó is.
    Egy technológia megvásárlását követően jön a beépítés és beüzemelés fázisa. Ha valaki foglalkozott már telepi beruházásokkal, akkor az tudhatja, hogy a beépítés költségei technológiától függően elérhetik a technológia árának 20 - 80 százalékát is. Ez igen nagy költségterhet jelent, ezért érthető, hogy mindenki próbálja ezt a kiadást is a lehető legalacsonyabb szintre tolni. Többektől lehet azt hallani, hogy
     
     „Túl drágán szereltek. Ezért majd mi házon belül megoldjuk, mert van egy ismerős, akinek ügyes emberei vannak.” 
     
    A fentebb említett költségszint miatt érthető, hogy ha valaki így gondolkodik. Viszont érdemes szembe állítani a saját szerelés költségét, a folyamatosan technológiát szerelő csapat költségével. Mi az a plusz, amit nyerhetek az egyik, vagy másik megoldás választásával? Ezt a teljesség igénye nélkül nézzük meg pár pontba összeszedve:
     

     

    SAJÁT SZERELÉS

    TAPASZTALT BRIGÁD SZERELÉS

    Előny

    Alacsonyabb költség.

    Rugalmasabb időbeosztás.

    Kiszámíthatóbb az időbeosztás, mivel a csapat már egy jól kialakított folyamat alapján dolgozik.

    Kiszámíthatóbb a szerelés minősége, mivel a csapat folyamatosan a technológiai elemek szerelésével és beüzemelésével foglalkozik.

    Nem megfelelő szerelés következében meghibásodó alkatrészre vonatkozik a garancia.

    A szerelő csapatnak közvetlen összeköttetése van a technológia gyártójával, ezért könnyen kap pontos információkat műszaki probléma esetén.

    Hátrány  

    Adott esetben pontatlanabb szerelés.

    Ha a szerelés következtében egy technológiai egység meghibásodik, nem valószínű, hogy jár rá a garancia.

    A csapat tapasztalatlanságából eredően a tervezett befejezési időhöz képest csúszás lehet.

    Amennyiben a partner vállalja a szerelést, és ennek ellenére folyamatosan a technológus céget hívja segítségért, nem biztos, hogy minden esetben gyors válaszokat fog kapni. Ez azért alakulhat így, mivel a technológus cégnek is törődnie kell a saját projektjeivel, és a vállalt határidőivel.

    Tagadhatatlanul magasabb költségek.

    A nagyobb tapasztalat ellenére, itt is előfordulhatnak kis idegesítő szerelési hibák.

     

     

    Saját szerelés

    Előny:

    ► Alacsonyabb költség.

    ► Rugalmasabb időbeosztás.
     

    Hátrány:

    ► Adott esetben pontatlanabb szerelés.

    ► Ha a szerelés következtében egy technológiai egység meghibásodik, nem valószínű, hogy jár rá a garancia.

    ► A csapat tapasztalatlanságából eredően a tervezett befejezési időhöz képest csúszás lehet.

    ► Amennyiben a partner vállalja a szerelést, és ennek ellenére folyamatosan a technológus céget hívja segítségért, nem biztos, hogy minden esetben gyors válaszokat fog kapni. Ez azért alakulhat így, mivel a technológus cégnek is törődnie kell a saját projektjeivel, és a vállalt határidőivel.

     

    Tapasztalt brigád szerelése

    Előny

    ► Kiszámíthatóbb az időbeosztás, mivel a csapat már egy jól kialakított folyamat alapján dolgozik.

    ► Kiszámíthatóbb a szerelés minősége, mivel a csapat folyamatosan a technológiai elemek szerelésével és beüzemelésével foglalkozik.

    ► Nem megfelelő szerelés következében meghibásodó alkatrészre vonatkozik a garancia.

    ► A szerelő csapatnak közvetlen összeköttetése van a technológia gyártójával, ezért könnyen kap pontos információkat műszaki probléma esetén.

     

    Hátrány

    ► Tagadhatatlanul magasabb költségek.

    ► A nagyobb tapasztalat ellenére, itt is előfordulhatnak kis idegesítő szerelési hibák.

     

    Egy beszerelés előtt ugyanolyan fontos a szerelés folyamatának megtervezése és átbeszélése, mint amikor a technológiának a beszerzését terveztük. Lényeges olyan céggel együtt dolgozni, akinek megvannak az átlátható, ebből kifolyólag jól tervezhető folyamatai. A meglepetések elkerülése végett mindenképpen le kell tisztáznunk azt, hogy kinek mik a feladatai. Ennek az átbeszélése sok kellemetlen, és drága meglepetéstől megvédhet minket.
     
     BE VAN MINDEN SZERELVE. HOGYAN TOVÁBB? 
     

    Peti kollégám szokta mondani, hogy „Egy beruházásnak akkor van vége, mikor az megtérült”.

     
    Ez az egy mondat úgy is lefordítható, hogy a fejlesztési beruházás megtérülésében a leglényegesebb dolgok egyike az, hogy a beépített technológiát tudjuk-e megfelelő módon üzemeltetni. Az elkerülhetetlen alkatrész költséget egy megfelelő és hozzáértő karbantartással le tudom-e szorítani. Rengeteg elkerülhető, felesleges kiadás megelőzhető lenne megfelelő karbantartással. Sajnos a szervizes kollégák sok alkalommal látják, hogy a telepi személyzet vagy nincs tisztában a technológia karbantartásával, vagy nem foglalkozik megfelelő szinten azzal. Ezért javasoljuk mindig mindenkinek, hogy fektessen megfelelő hangsúlyt a megelőző karbantartásokra. Részletesen olvassa el a technológiával együtt átadott kézikönyvek karbantartásra vonatkozó részeit. Ezzel sok esetben elkerülhetőek lennének azok az ideges hangvételű telefonhívások, amik a „Mikor ér már ide a szervizes kolléga?” kérdéssel kezdődnek.
     
    A fent részletezett dolgok miatt válik lényegessé az arra a kérdésre adott gyakorlati válasz, amit a cikk elején már leírtam. 
     
    „Rendelkezem a szükséges tudással, tapasztalattal, megfelelő kollégákkal, akik egy modernebb technológia üzemeltetéséhez elengedhetetlenek?”
     
    Az utóbbi időben - különböző folyamatok következtében - egyre nehezebb lett a megfelelő munkaerő megtalálása. Szándékosan nem írtam képzett munkaerőt, mivel az ország több területén, nem létező fogalom az állattenyésztés terén képzett és tapasztalattal rendelkező munkaerő. Ebből kifolyólag kerül előtérbe a meglévő kollégák megfelelő képzése. Látva azt, hogy merre halad a baromfitartási, és általában az állattenyésztési tartástechnológiák fejlődése, ma már elengedhetetlen, hogy egy telepi vezető felhasználói szinten értsen a számítógépekhez. Képes legyen az állatok igényeit a gép nyelvére és lehetőségeire lefordítani. Ha olyan kolléga nem áll rendelkezésünkre, aki ezen a területen megfelelő tudással rendelkezik, akkor viszont olyan szolgáltatás után kell néznünk, ahonnan ezen a területen segítséget kaphatunk. A segítség több felől jöhet. 
     
    Jöhet egyrészről a technológus cégektől. Itt visszautalnék arra a szakaszra, ahol a technológia kiválasztása történik. Lényeges szempont, hogy olyan forgalmazótól vásároljunk, ahonnan szükség esetén üzemeltetési gyakorlati tapasztalattal rendelkező kolléga tud nekünk segíteni a megfelelő gondolkodásmód kialakításában.    
     
    A segítség jöhet másrészt olyan külsős szolgáltatótól, aki a telepvezetőnknek segítséget nyújthat a kezdeti beállítási nehézségek leküzdésében. Ilyen 7/24 online üzemeltetési monitoring szolgáltatás teszt fázisát mi is már egy éve nyomon követjük, és teszteljük. A szolgáltatás lényege hogy az online monitoringot végző cég 90 percenként ránéz a telepi számítógépen keresztül elérhető vezérlők adataira. Amennyiben a megszokottól eltérő adatokat látnak, úgy a probléma súlyosságától függően akár azonnal jelzik azt a termelés irányítójának. A látott adatok alapján javaslatot tesznek arra, hogy milyen pontokon lehetne javítani az ól beállításain annak érdekében, hogy megtalálják a különböző időszakoknak legjobban megfelelő beállításokat. Amennyiben egy olyan problémával találkozik a telep, ami további vizsgálatot kíván, úgy egy szakértői csapata által nyújtott segítséget is kap a telep az adott probléma megoldásához.
     
    További segítség elérhető természetesen az eddig is jól ismert csatornákon keresztül. Értem ezalatt a takarmányos cégek szakembereit, az ellátó állatorvosokat, gyógyszeres cégek szaktanácsadó állatorvosait és azokat a nagy szakmai tapasztalattal rendelkező tartókat, akik szaktanácsadóként is tevékenykednek.
     
     MIRE PRÓBÁLJUNK MEG TÖREKEDNI A GAZDA – TECHNOLÓGUS KAPCSOLAT KIALAKÍTÁSAKOR?  
     
    Korábban szó esett arról, hogy sokak életében egy vagy két alkalom adódik, amikor átfogó technológiai fejlesztést csinálnak a baromfitelepeiken. Ebből kifolyólag fontos, hogy az a fejlesztés úgy történjen meg, hogy a lehető legjobban kielégítse a megrendelő igényeit. Ahhoz, hogy ezt a célt elérjük, fontos az, hogy a tartó és a technológus is kölcsönösen tanuljanak egymástól. A technológus cég szakembereit nyugodtan keresse a termelő, ha kérdése van egy technológiával kapcsolatban. Természetesen annak érdekében, hogy a technológus cég szakembere is pontos információval rendelkezzen a telepeken előforduló kihívásokat illetően, folyamatosan kapcsolatban kell lenni a termelőkkel. Az igaz, hogy a gyártó cégek rengeteg tapasztalattal rendelkeznek a tartástechnológia területén, de ahogyan eddig láttam, kiemelten fontosak számukra a termelőktől érkező visszajelzések. Ez a visszajelzés lehet pozitív és negatív is. Nem csak a pozitív dolgokat szeretnének meghallgatni, hanem fontos tanulási lehetőséget nyújtanak a negatív tapasztalatok is. A kialakult kölcsönös párbeszéd során a termelő sokat tanulhat például a technológiai lehetőségekről és azok korlátairól, továbbá a kereskedő mit és miért rakott az ajánlatba. A technológusnak pedig értékes információkkal szolgálhatnak a napi üzemeltetési tapasztalatok. Mik azok a rendszerek, amik napi használatban jók, és mik azok, amiknek a használatát nem lenne baj átgondolni. Egy technológus cég jellemzően addig a pontig látja részletesen a beruházást, amíg az elkészül. Utána csak a garanciális, vagy egyéb javítások alkalmával van lehetőség beszélni a technológia működésével kapcsolatos tapasztalatokról. Többek között ezért is fontos, hogy a termelő segítsen a saját tapasztalataival bővíteni azt a tudást, ami ahhoz kell, hogy a technológus megfelelő rendszereket tudjon ajánlani a fejlesztéssel kapcsolatos megkeresések alkalmával. A cégnél eltöltött eddigi időm alatt a legfontosabb tapasztalataim egyike az, hogy már más szemmel nézek egy telepi beruházást. A termelési múltam alatt természetesen én is napi szinten találkoztam minden olyan kihívással, amivel egy átlag termelő találkozik. Viszont az elmúlt egy évben, ehhez hozzájött még az a tapasztalat, ami alapján leírtam azokat a szempontokat, amiket fontosnak tartok kiemelni egy technológiai beruházás kapcsán.
     
    Mindenképpen fontos az egymástól való kölcsönös tanulás lehetősége. Ez a párbeszéd az alapja annak, hogy a jövőre vonatkozóan, a mindenki számára megfelelő fejlesztések, beruházások meg tudjanak történni. A kívánt eredmény érdekében adjunk egymásnak időt és lehetőséget arra, hogy részletesen átbeszéljük a beruházással kapcsolatos terveket illetve döntéseket. Egy ajánlat kérésénél adjuk meg a lehetőséget az ajánlat adójának, hogy átgondolt tervek alapján, a megrendelői igényeket pontosan ismerve tudjon a beépítendő technológiával kapcsolatban javaslatot tenni. Jellemzően minden technológus cégnek vannak olyan ajánlásai, amik máshol már beváltak, de ez nem azt jelenti, hogy ezek a cégek csak ezekkel a megoldásokkal dolgoznak. A siker elérése érdekében lényeges, hogy mindig legyen meg a nyitottság az új megoldások felé.  
     
     
    MI VÁRHATÓ A JÖVŐBEN?
     

    Nem csak itt Magyarországon, hanem más országokban is nagy, vagy növekvő problémát jelent a jó szakemberek elérhetősége. A technológiákat gyártó cégek is természetesen észlelik ezeket a kihívásokat. Ezért láthatunk mostanában olyan terveket, amik nagymértékben kiegészíteni és segíteni fogják a tartók munkáját. Ezek a fejlesztések természetesen több baromfifajnál is folynak párhuzamosan. A tojótyúk volieres tartási rendszerekben béta tesztfázisban van egy olyan automata, szenzorokkal felszerelt robot, ami a beállításainak megfelelően járja az ólat. Ezzel azt a hatást éri el, hogy a tojók kevésbé ülnek le a rendszer alá, ezért jobban használják a fészkeket, így kevesebb alomtojás fog kikerülni az ólból.

     

    Fejlesztések folynak olyan irányban is, ami lehetővé teszi a jövőben, hogy egy szenzorokkal és kamerákkal felszerelt kötött pályán mozgó érzékelő, folyamatosan figyelje az ólat. Beazonosítja többek között az elhullott állatokat, figyeli a bélsarat, és ha problémát észlel az ól bizonyos területén, akkor azt a számítógépes rendszerben jelöli, hogy a gazda, a problémával kapcsolatban a megfelelő választ meg tudja adni. Várható még a mesterséges intelligencia további fejlesztése, és térnyerése a baromfitartás területén is. Először csak a döntések támogatásában, később viszont már a felelős döntések meghozatalában is. 

     
     
    Írta: Kun Zoltán, HAT-AGRO Baromfitechnológia Kft.
    Forrás: Baromfiágazat 21. évfolyam • 2021/2

Győr

HAT-AGRO Csoport
9027 Győr, Tibormajori út 1.
Tel:
+36 96 525 023
E-mail:
info@hatagro.hu

Budapest

HAT-AGRO Csoport
1036 Budapest, Lajos u. 80. fsz. 27.
Tel:
+36 1 426 7947
E-mail:
info@hatagro.hu